Ik ben Marleen Mulder en sinds 2007 zelfstandig ondernemer naast mijn parttime baan als controller binnen een grote organisatie waar ik o.a. belast ben met het samenstellen van begrotingen, jaarrekeningen en managementrapportages. En tevens diverse controlerende werkzaamheden rondom de balans.

Steeds vaker merkte ik dat startende ondernemers qua administratie, belastingen en dergelijke door de bomen het bos niet meer zagen.

Ik kom deze ondernemers regelmatig tegen: heel goed in hun vak maar geen idee hoe zo’n boekhouding nu werkt! Het bijhouden van een kilometerregistratie, facturatie, btw-aangifte, bonnetjes bewaren. Heb je iemand in dienst dan moeten er ook nog salarissen betaald worden en loonbelasting worden aangegeven. Maar hoe doe je dat? De regels van de belastingdienst zijn vaak abracadabra met als gevolg dat deze ondernemers dit liever links laten liggen. Mijn advies luidt dan ook, besteed uit wat je zelf niet kunt. Laat het niet zover komen dat je onnodig veel moet betalen aan het eind van het jaar of kwartaal.’

Een gezonde administratie is het hart van ieder bedrijf. Dat geldt voor grote bedrijven maar ook voor kleine zelfstandigen. Maar waar haal je als zzp’er de kennis vandaan en hoe zet je een administratie op? Juist voor die doelgroep biedt ik een uitkomst!

Ben je net voor jezelf begonnen, dan is de kans groot dat je helder voor ogen hebt wat je wilt bereiken met je bedrijf. Wellicht heb je een ondernemingsplan geschreven waarin staat op welke doelgroep je richt, wat je gaat verkopen en hoe je klanten gaat vinden. Maar het kan ook zijn dat je gewoon bent begonnen omdat je eerste klant op je pad kwam. Hoe je ook begint, vergeet in ieder geval niet om aandacht aan je administratie te besteden!